Jaguar XJS

Na jaké automobilové legendy z osmdesátých let si vzpomenete? BMW M1 a M3 E30, Porsche 959, Ferrari F40, BMW 635CSi, Mercedes-Benz W 126 500SEC AMG ……. a spoustu dalších. A vzpomenete si i na vůz, jenž se vyráběl dlouhých dvacet let, který držel krok s Ferrari a Lamborghini, a který je dnes neprávem opomíjený? Získal pověst nekvalitního stroje, který si závady vymýšlí sám. Dodnes je podle mne
jedním z nejhezčích anglických automobilů. A pod štíhlou kapotou se skrývá nejvyšší motorová záležitost – vidlicový dvanáctiválec. Usedněte s námi za volant anglické aristokracie ve sportovním vydání. Vítá Vás jeho excelence Jaguar XJS V12.

Po několika dnech, které Jaguar strávil „na heveru“, přišel den, kdy silnice oschly, sluníčko vykouklo zpoza mraků a i vůz byl připraven na první vyjížďku po dlouhé době odpočinku. Bylo na čase, protože nový zájemce o tento skvost již netrpělivě vyklízel místo v garáži … a to ještě dříve, než jsem stihl vůz dát do inzerce. Takže naposledy zkontrolovat náplně, tlak v pneumatikách, do kufru pro jistotu dát basičku s nářadím a malý kanystr s benzínem (kdyby chtěl palivoměr lhát ☺). Pak již nic nebrání na vůz připevnit testovací značky a vyrazit!

Na první pohled si všimnete milé usměvavé „tváře“ sportovního Jaguaru. Netradiční oválné světlomety, připomínající staré Lamborghini, doplňují uzoučkou masku. Linie Jaguaru vůbec působí velmi štíhle. Ani se nechce věřit, že se pod kapotou skrývá dvanáctiválec. Dlouhá je tedy dost, ale postrádá výšku. Ale vejde se pod ní všech 285koní. Zajímavá je aerodynamická zádní část, kdy odvodu vzduchu pomáhají protažené zadní sloupky, podobně jako u Tatry 613. Trochu zbytečně komplikované jsou kliky dveří, kdy nezmáčknete celou kliku, ale jen její pravou část, a to směrem nahoru. Pro usednutí se musíte hoooodně skrčit, přeci jen výška vozu 1,2m není z těch největších. Uvnitř Jaguaru na Vás ale dýchne anglická klasika, dřevo a kůže. Kůže je pravá, dřevo ne. Sedačky jsou sportovně tvarované s patřičnou tvrdostí a dobrým bočním vedením. Kdesi za širokým tunelem pro automatickou převodovku je prý i sedačka pro spolujezdce. Vzadu je ještě lavice, zřejmě pro yorkshirského teriéra ☺. Anglická ergonomie v Jaguaru XJS stojí za starou bačkoru. Páčky na blinkry a stěrače najdete od volantu asi půl metru, knoflíky pro autoradio jsou skoro stejné jako od topení a hned vedle sebe, takže když si chcete přitopit, rozladíte si svoji oblíbenou písničku.

Po otočení klíčkem pošlou benzínové pumpy pár litrů paliva do velkého dvanáctiválce a auto chytá pravidelným během. Otočný spínač na světla nabízí víc možností než ovladač od televize, ale nakonec po přečtení písmenek a obrázků na knoflíku ovladače rozsvěcuji, na páce voliče řadím „D“ a Jaguar neslyšně opouští dílnu. Hned po pár desítkách metrů poznávám jedno velké plus anglické šelmy a jedno velké minus. Největším plusem je neuvěřitelně kvalitní odhlučnění vozu. Mercedesy, Ferrari, BMW z těch samých let jsou hooooodně pozadu. I při stokilometrové rychlosti není motor naprosto vůbec slyšet. Na křižovatkách se vždy mrknu na otáčkoměr, abych se ujistil, že je motor v chodu. Dvanáctiválec je velmi příjemně pružný a výborně sladěný s automatickou převodovkou. S ohledem na prodělané opravy jsem nepřekročil stokilometrovou rychlost. Ale i tak byla kultivovanost tohoto agregátu znát. O převodovce jsem se zmínil, ale pro její lepší hodnocení nebyly podmínky. Vůz je obutý na letních pneumatikách a přišlápnout kick-down na konci února, kdy na zadní nápravu posílá dvanáctiválec všech svých 295koní, rozhodně není nejlepším nápadem. Největší mínus u Jaguaru je řízení. Technici z Coventry se zřejmě inspirovali na Matějské pouti, neboť ze všeho nejvíc mi řízení XJS-ky připomíná autíčka na autodromu. Řízení nedává žádné informace o poloze kol a vy se jen můžete domnívat, že jsou nasměřována tam, kam potřebujete. Na dálnici to jistě nevadí a po okreskách s tímto skvostem nikdo závodit nebude, ale stejně …. Prostě řízení má ode mne nula bodů. Co se brzd a přilnavosti podvozku týče, nebylo toto rovněž bráno na zřetel vzhledem k již zmíněným podmínkám. Vraťme se tedy zpět k autu jako takovému.

2+2 místné coupé se solidním zavazadlovým prostorem je jedním z méně žádaných vozů, a to i přesto, že se vyrábělo prakticky 20 let! Tomu odpovídají i ceny a pětilitrový dvanáctiválec si můžete pořídit už od nějakých 10 000,-E. Kromě coupé se vyráběl i cabriolet, ale ten stojí podstatně více. Jak svezení v anglickém Jaguaru XJS V12 shrnout? Nevím …. Má jak své zápory, mezi něž patří údajná kvalita, množství elektroniky, mizerné řízení, tak i klady. Je krásný, má vidlicový dvanáctiválec (takové motory se dnes již nedělají) a nestojí moc. Co převáží, je už na každém potenciálním zájemci. Podle mne je prostě krááásný. Ideální auto pro radost.

Jaguar XJSJaguar XJSJaguar XJSJaguar XJSJaguar XJS