Mazda 323 BG 1,6 16V

Není dne, kdy se nepodívám do inzerce. A často mě nějaké auto zláká a objeví se u mě na dvoře. Mazda 323 BG mě zlákala cenou a dostupností. Byla ve vedlejší obci a stála pětistovku. Tak se dostala ke mně. Než jsem mohl vyjet, stálo to pár desítek tisíc a pár týdnů práce. Na mechanických částech a to samé na laku. Že to nedává smysl? Dává, další staré auto zachráněno. Tak co :-).

A jak se s nenápadným sedanem jezdí? Podrobil jsme ho tradičnímu testu, kdy usedám za volant neznámého auta a píši nezaujaté první dojmy. Ale nejprve se pojďme na Mazdu podívat zvenku.

Malý sedan z počátku devadesátých let ničím nezaujme, tak jako mnoho aut té doby. Snad jen zadní světla, propojené plastem, imitující pokračování světel. Ale to bývalo už v osmdesátých letech častým tuningovým doplňkem. Takže nic zajímavého oko nezachytí. Sedan působí štíhlým dojmem bez zbytečných výstřelků. Klesající přední kapota, úzké sloupky, decentní záď. Tedy v základním provedení. My se díváme na Mazdu 323 v lehkém tuningu. Nový lak doplňuje částečný originální bodykit, původní hliníkové ráfky dostaly sněhobílý lak a nápis na přední kapotě prozrazuje spojitost s vlastníkem vozu. Celek působí vyváženě a nechá vyniknout původní tvary auta.

Pojďme usednout. Oproti dnešním vozům je Mazda docela nízká, a to není nijak snížená. Prostorný interiér působí příjemně a je barevně sladěný, je totiž šedomodrý. Tříramenný volant má přiměřeně tenký věnec, ovladače jsou kde mají být, vše padne do ruky. Výhled do všech stran je výborný. Zůstává dojem poměrně malého vozu, ale s mojí postavou běžných proporcí mi to nevadí.

Pod kapotou vozu je nejčastější motorizace, tedy šestnáctiventil o objemu 1,6 l. Není to moc, ale Mazda váží 885 kg, tedy se mnou 955 kg. O takové pohotovostní hmotnosti si dnešní vozy mohou nechat jen zdát. Dynamika je tedy zcela přiměřená. Při jízdách po okreskách výkon 84 koní ještě stačí, pokud nechcete divočit. Na dálnici už to chce trochu přemýšlet, kdy si mohu dovolit předjíždět a kdy počkat. Není to auto pro závodníky. Ale pokud chcete uživatelsky příjemný vůz, má Mazda rozhodně co nabídnout. Dokonce se s ní jezdí dobře i mé ženě, zvyklé na naftového Golfa, o patnáct let mladšího. I děti, koketujícího s autoškolou si řízení Mazdy chválí. A i na silnicích se za „třidvatrojkou“ občas někdo nostalgicky ohlédne.