Opel Kadett D

S automobily z německého Rüsselsheimu jsem nikdy moc do styku nepřišel, pokud nepočítám měsíc práce pro jedno dealerství v devadesátých letech. V jejich výrobním programu nebylo nikdy nic, co by mne zaujalo natolik, abych si Opel pořídil. Když mne ale náhoda posadila na delší dobu za volant Opelu Kadett 1,2 LS z roku 1983, řekl jsem si, zda to nebyla chyba. Protože tento „Oplík“ si pozornost zaslouží! Na konci listopadu 2012 přišla chvíle, kdy jsem se ocitl jednak bez auta a jednak bez chuti nějaké kupovat. Ne že by nebyla spousta aut na trhu k mání, jenže já žádné nové nechtěl, a to, čím bych jezdil rád, zatím stojí na dílně a čeká, až na něj bude čas. Proto jsem uvítal nabídku kamaráda, abych si půjčil jeho Opel Kadett, a až ho nebudu potřebovat, abych pro něj našel nového majitele.

Na první pohled vypadal „Oplík“, jak jsem ho později překřtil, docela sympaticky. Stříbrná barva, původní pěkná kola, nepoškozený interiér, a na počítadle kilometrů pětimístné číslo. Malý třídveřový hatchback s motorem o objemu 1,2 l bylo přesně to, co jsem si představoval pod pojmem „nenáročné přibližovadlo“. Po usednutí za volant na mne dýchla ta správná atmosféra počátku osmdesátých let. To se ještě vyráběla auta s kusem osobnosti, se kterými se dalo nejen slušně jezdit, ale bez problémů vyrazit i na delší cestu. Úsměv na mých rtech vyvolal neskutečně tenký věnec volant. Je snad ještě užší, než u „stopětky“ a to je co říci. Pedály jsou trochu kluzké, zvlášť když je podrážka vašich bot mokrá či od sněhu. Jinak je všechno tam, kde má být. Tedy … chvilku hledáte spínač osvětlení, než pochopíte, že za ten malý čudlík se znakem světla se netahá, ale otáčí se s ním. Ale to jsou drobnosti, které vás z míry nevyvedou. Motor o objemu 1,2 litru chytá na první otočení startéru. Volnoběh na sytič je trochu vysoký a tím pádem je motor hlučnější, ale co, ať mají sousedi radost ☺. Řazení jde naprosto fantasticky, a já rychleji, než se na číselnou hodnotu objemu motoru 1,2 sluší, vyrážím vpřed. Motor jde opravdu krásně a těžko mohu uvěřit výkonu pouhých 53 koní. Přijde mi, že jede jako patnáctistovka. Převodovka je bohužel jen čtyřrychlostní, ale řadit je radost. Tak přesné řazení jsem u soudobých aut snad neviděl. Rychlosti jsou krátké a naprosto přesné. Motor reaguje skvěle na jakoukoliv rychlost. Podvozek trochu plave, ale to přičítám jednak letním gumám, které jsou na každé nápravě jiné, a jednak tomu, že je na silnicích sníh. No jo, je to tak. Zimní gumy jsou objednány a já se (ne) vesele kloužu na letních. Každopádně i na sněhu je znát, že jízdní vlastnosti „Oplíku“ jsou na velmi vysoké úrovni. Brzdy jsou více méně průměrné. Brzdí, a víc po nich nechci ☺. Moc jistoty nedávají, posilovač brzd by mohl být lepší. Ale není to tak, že by auto nebrzdilo. Jen je brzdění jaksi mdlé. Podvozek funguje velmi dobře, ale nevyrovnává nerovnosti. To znamená, že pokud jedete po silnici s dobrým povrchem, je vše jak má být. Určitá nedotáčivost tu je, a je blíž než u soudobých aut, ale není to nic hrozného. Hodně pomáhá perfektní řízení. Pokud je povrch horší, auto se roztancuje po silnici a zejména ze zadní nápravy vydává méně příjemné zvuky. Krajina kolem brdských lesů utíká rychleji, než povolují dopravní značky. Autíčko se chová velmi předvídavě i tehdy, kdy nedrží zcela svoji stopu a klouže se po hladkém povrchu. Vše je ale v hranici, kdy máte vůz pod kontrolou. Jízdu si opravdu velmi užívám. Přestože jedu rychleji, hranice nebezpečné jízdy je hodně daleko. Nevím, jak to konstruktéři udělali, ale „Oplík“ funguje naprosto skvěle. Zastavuji u obchodu, skládám zadní sedačky a po chvíli do vozu nakládám dvoumetrovou desku do dílny. Vejde se tam nachlup. Takže Kadett je i praktický ☺. Na dálnici je auto docela hlučné. Může za to již zmíněný čtyřkvalt a také aerodynamika vozu. Rychlost do sto dvaceti kilometrů za hodinu je v pořádku, vyšší rychlost jsem nezkoušel, neboť předpokládaný hluk by nešel odstranit ani zesílením radia, protože to chytá pouze VKV. Spotřeba vozu se v zimním provozu, kdy je často motoru pomáháno sytičem, pohybuje kolem 9-10 litrů. Jsem si jist,
že v letním provozu na volnější silnici či dálnici bude možné jet za příznivějších 6/100km.

Celkově musím přiznat, že mne „Oplík“ zaujal. Je to malé, nenáročné, praktické auto, kterému je velmi blízké to, co většině aut chybí, totiž zábava. Ano, malý Opel Kadett D 1,2LS je zábavný a proto přemýšlím, že do svého seznamu aut, která mi říkala někdy „pane“, připíšu
novou značku, která tam ještě nikdy nebyla …. Opel.